fbpx
Elég tápanyagot kap az agya?

Elég tápanyagot kap az agya?

246
0
Olvasási idő: 2 perc

A folsav, a B12-, C-, E-, és D-vitaminok elengedhetetlenek a mentális egészséghez

 

Elengedhetetlen, hogy agyunkat megfelelő tápanyagokkal lássuk el. A Folsav, a B12-, C-, E-, és D-vitaminok segítenek a mentális egészség megőrzésében. Egy kutatás azt mutatta, hogy a krónikus mentális zavarokban szenvedő betegeknél (skizofrénia) ezeknek a vitaminoknak a szintje alacsony volt.

Egy, a Manchesteri Egyetemről, a belgiumi KU Leuven Egyetemről és a Western Sydney Egyetemről verbuvált kutatócsoport 28 cikket analizált, összesen 2612 résztvevővel. A kutatócsoport feltárta, hogy az alacsony tápanyagszint már a betegség elejétől kimutatható és összekapcsolható a betegség rosszabbodásával. A betegekben jelentős veszteségek jelentkeznek a folsav, D- és C-vitamin-szintekben első epizódjuk során. A kutatók ezen felül kimutatták, hogy a különbség a D-vitamin szintek között volt a legjelentősebb.

Egy másik kutatás a folsav-szint különbségeit genetikai változásokkal magyarázta meg az étrendbeli behatások helyett. Két kisméretű kutatás nagy C-vitamin veszteségről számolt be az első pszichózisos epizód után. Ez megegyezik az adatokkal, miszerint a betegek kevés gyümölcs- és zöldség fogyasztása jellemzi. Egy kontroll-kutatás, amely során véletlenszerű mintavételt alkalmaztak, azt mutatta, hogy az anti-pszichotikus kezelésként adott 500 mg (milligramm) C-vitamin jelentősen csökkenti az elmeorvostani tüneteket.

Az alacsony folsav- és B12-vitamin-szintek gyakorta megfigyelhetőek skizofréniás betegeknél, ezt a tünetek rosszabbodása követi. B-vitamin kiegészítőkkel jelentősen csökkenthetjük a skizofrénia tüneteit és visszafordíthatunk néhány, a betegséghez köthető neurológiai meghibásodást is. Mi több, a C- és E-vitaminok – melyek antioxidánsok – hiányoznak a krónikus skizofrénia során. Ez potenciálisan hozzájárul a a populációban megnövekedett oxidációs stressz – jelenséghez.

 

“Ahogy pszichotikus tünetek jelentkeznek, a folsav-szint azonnal lezuhan, ez pedig fontos lenne az agy egészségének megtartása érdekében. Csökken a D-vitamin mennyisége is – a D-vitamin pedig egy neuroprotektív tápanyag. Mindkettő kulcsfontosságú szerepet játszik a hangulatunkban és energiaszintünkben” mondta Joseph Firth, a kutatás vezetője.

 

A tápanyag-dús étkezés nem csak az agynak, a szívnek is jót tesz

 

A résztvevők közül a legalacsonyabb tápanyagszinttel rendelkező betegnek volt a legrosszabb a mentális állapota. Firth elmagyarázta, hogy azoknak az embereknek, akiknek említett vitaminszintjei magasabbak voltak, a mentális egészsége is jobb volt – még akkor is, ha pszichózissal küzdöttek.

Ezenfelül a kutatók feltárták, hogy az egészséges diéta nem csak a mentális egészség megtartásában segít, hanem a szív- és érrendszeri betegségek ellen is véd. Kutatások kimutatták a folsav és D-vitaminok hiányának a szívbetegségekkel való összefüggését.

Az adatok szerint az elmeorvostani betegségeknél rizikófaktor az elégtelen ételbevitel vagy az elégtelen tápanyagfelszívódás miatti tápanyaghiány. Ez az áttekintés azt sugallja, hogy egy tápanyag teli diéta követése fontos az egészség megőrzése érdekében.

 

A mentális egészség legfőbb támogatói:

 

Folsav – a folsavban gazdag ételek közé tartoznak a gyümölcsök és zöldségek, a teljes kiőrlésű magvak, a babfélék, a müzlik és további dúsított magvas termékek.

B12-Vitamin – ehhez a vitaminhoz tojásból, sajtokból, tejtermékekből, hús- és halárukból, és szárnyasokból is hozzájuthatunk.

C-Vitamin – bár a C-vitamin legnépszerűbb forrása a narancs, léteznek még más, C-vitaminban gazdag ételek. Ezek közé tartozik a paprika, a brokkoli, a kelbimbó, a karalábé, a kivi, a mangó, a papaya, az ananász és az eper.

D-Vitamin – a D-vitamin legfőbb forrása a Nap. A test előállít még D-vitamint, olyan ételekből, mint például a lazac, a makréla, a marhahús, a borjúmáj, a tojás sárgája, a tonhal, a szardínia, a shiitake- gomba, a joghurt és a mandulatej.

E-Vitamin – az E-vitamin segíthet megelőzni a kognitív képességek romlását és az Alzheimer-kórt is. E-vitaminhoz juthatunk olyan ételeken keresztül, mint például a mandula, az avokádó, a szárított kajszibarack, a tojás, a mogyoró, a kivi, a mogyoróvaj, a fenyőmag, a spenót, a napraforgómag és a búzacsíraolaj.

 

Olvasson még hírekről és kutatásokról az aggyal kapcsolatban a Brain.news weboldalon.

 

Források:
NutraIngredients.com
HSPH.Harvard.edu
Dietitians.ca
Prevention.com 1
Prevention.com 2
StyleCraze.com

Hírlevél

Blog értesítő - kérem hetente az új cikkeket

Elfogadom az adatkezelési szabályzatot.

(246)